Sokeri toimii helppona ja nopeana energian lähteenä. Valitettavasti sokeri on kuitenkin ravintoköyhää eikä sisällä ihmiskeholle välttämättömiä vitamiineja ja mineraaleja.

Ihmisen nautittua sokeria, aivot tuottavat dopamiinia. Dopamiini on niin sanottu hyvän olon-hormooni; sokerin tuottama hyvän olon tunne lisää makean himoa. Nopeaa verensokerin nousua seuraa välttämätön romahdus. Tämä vuoristoradan tavoin ylös ja alas heittelehtivä verensokeri myös itsessään aiheuttaa stressiä keholle. Onneksi sokeririippuvuudesta on mahdollista päästä irti; oikeanlainen ravinto auttaa tasapainottamaan verensokeria ja hormoonitoimintaa luonnollisesti.

Tässä 5 käytännön vinkkiä, jonka avulla sokeriarvosi pysyvät kurissa:

  1. Proteiini tasapainottaa verensokeria, joten aloita aamusi proteiinipitoisella ravinnolla. Kananmunat, pähkinät, pähkinävoit, kala, liha ja pavut ovat hyviä proteiinin lähteitä. Valitse luomua siinä missä mahdollista.
  2. Syö tuoretta, prosessoimatonta ravintoa mahdollisimman säännöllisesti. Luonnonmukainen ravinto tukee stressinsietokykyä.
  3. Juo runsaasti vettä ja erilaisia makeuttamattomia yrttiteitä. Vältä kaupan tuoremehuja, sillä ne sisältävät runsaasti sokeria ja hyvin vähän kuitua.
  4. Ota selvää mahdollisista ruoka-aineyliherkkyyksistä. Ihminen usein himoaa ruokaa, joka aihauttaa yliherkkyysreaktion. Ravintoterapeutti auttaa sinua tunnistamaan mahdolliset yliherkkyyden aiheuttajat.
  5. Nuku 7-8 tuntia yössä. Unen puute lisää sokerin himoa! Älä turvaudu teollisiin makeutusaineisiin, sillä nämä tuovat mukanaan muita terveysongelmia. Hyödynnä steviaa, ksylitolia tai raakahunajaa satunnaisesti!

Kirjoittaja: Marika Walker, CNM:sta valmistunut ravintoterapeutti