Inkat jo muinoin hyödynsivät kvinoaa kestävyyden lisäämiseksi, jotta he jaksoivat juosta pitkiäkin etäisyyksiä korkeissa ja haastavissa maastoissa.

Kvinoaa kutsuttiin “jyvien äidiksi” vaikka itseasiassa kvinoa on siemen eikä jyvä. Kvinoaa on olemassa yli 3000 lajia, mutta vain kaksi niistä ovat löytäneet tiensä kaupan hyllyille.

Kuinka tämä supersiemen sitten parantaa urheilusuoritusta?

  • Se sisältää runsaasti b-vitamiineja, jotka ovat ehdottomia energian tuotannolle.
  • Kvinoa sisältää hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja, joten se sopii erinomaisesti kestävyysharjoitteluun.
  • Sisältää kaksin kertaisesti proteiinia tummaan riisiin verrattuna – 14g per 100g. Proteiinia tarvitaan lihasten kunnon ylläpitämiseen sekä lihasten palautumiseen. Kvinoa sisältää kaikkia yhdeksää välttämätöntä aminohappoa.
  • Erinomainen raudan lähde; rautaa tervitset kestävyyteen ja energian tuotantoon. Raudan tarve on lisääntynyt urheilijoilla verrattuna yleiseen tarpeeseen. Raudan puute saattaa johtaa anemiaan ja väsymykseen.
  • 100g kvinoaa sisältää 50% päivän magnesiumin tarpeesta! Magnesiumia tarvitaan ATP:n tuotantoon (ATP on kemikaalinen yhdiste, jonka hajoamisen yhteydessä syntyy energiaa, jota tarvitaan mm. lihasten supistumiseen). Matalat magnesiumtasot saattavat aiheuttaa pahoinvointia ja energian puutetta
  • Kvinoa sisältää runsaasti sinkkiä- sinkki auttaa kehoa hyödyntämään ravintoa energian lähteenä. Urheilijat tarvitset yleisesti enemmän sinkkiä kuin sohvaperunat
  • Gluteeniton, kvinoa on hellä ruoansulatusjärjestelmälle ja sille on harvoin kukaan allerginen. Gluteenia sisältävät viljat ja gluteeniyliherkkyys aiheuttavat suolisto-ongelmien lisäksi usein väsymystä, jotka tekevät treenaamisesta haastavaa.
  • Kvinoalla on mielyttävä pähkinämäinen ominaisuus. Käytä kvinoaa pastan, perunan ja riisin tilalla. Voit lisätä sitä myös jugurtin tai smoothien joukkoon – kvinoahiutaleet ovat hyvä vaihtoehto aamupuurolle!

Tämän terveysvinkin on kirjoittanut CNM:sta valmistunut bernadette_keogh_smiling-4-150x150Bernadette Keogh, joka on erikoistunut urheiluravitsemukseen. Löydä lisää tietoa ravintoterapeutin opinnoista ja lyhytkursseista tästä linkistä.