Jokainen meistä kokee väsymystä ajoittain. Tähän auttaa useimmiten pari hyvin nukkuttua yötä. Jos sinusta tuntuu kuitenkin siltä, että väsymys painaa päälle suurimman osan ajasta ja sinua vaivaa todellinen motivaation puute, olisi hyvä tarkastella ruokailutottumuksiasi ja elämäntapojasi.

Huonolaatuinen ravinto ja ruokavalio, jotka sisältävät runsaasti myrkyllisiä lisäaineita aiheuttavat fyysistä stressiä keholle. Ilmanaasteet, sähkömagneettinen säteily tableteista ja älypuhelimista ja juomaveden epäpuhtaudet kuormittavat kehoa entisestään.

Luomuravinto sisältää vähemmän torjunta-aineita ja siksi luomua kannattaisi syödä aina kuin vain mahdollista. Tarkista myös kosmetiikkasi sisältö; mm. shampoot, kasvorasvat ja aurinkovoiteet sisältävät runsaasti erilaisia kemikaaleja. Tupakointi ja alkoholin runsas käyttö ovat myös haitaksi. Pidä taukoa elektronisista laitteista ja suuntaa luontoon sen sijaan.

Proteiini ja rasva tasapainottavat verensokeria. Syö näitä jokaisella aterialla. Hyödynnä vihanneksia, juureksia, marjoja ja pähkinöitä hiilihydraattien lähteenä.

Jos nämä pienet mutta merkittävät muutokset eivät auta yhdessä riittävän levon kanssa, voi kyseessä olla krooninen väsymysoireyhtymä.

Jos koet, että seuraavista oireista vähintään 4 pätee sinuun viimeisen kuuden kuukauden aikana, ota yhteyttä terveydenhoitoalan ammatilaiseen ja ravintoterapeuttiin, jotka voivat tukea hyvinvointiasi:

  • Muistiongelmat ja keskittymisen puute
  • Kurkkukipu
  • Herkistyneet rauhaset kaulan ja kainaloiden alueilla
  • Selittämätön lihaskipu
  • Jatkuvat päänsäryt
  • Väsymys unen jälkeenkin
  • Heikentynyt palautuminen liikuntasuorituksen jälkeen
  • Pahoinvointi
  • Nivelsäryt

Myös nämä saattavat olla kroonisen väsymysoireyhtymän oireita:

  • Sydämen tykytys
  • Hikoilu
  • Pyörrytys
  • Tasapaino-ongelmat
  • Mielialan heittelyt

 

Tarkkaa syytä kroonisen väsymysoireyhtymän syntyyn ei tiedetä. Ruokavaliolla, ympäristöllä ja henkisillä tekijöillä uskotaan olevan vaikutusta oireiden ilmenemiseen. Myös ravintoaineiden puutokset, hormooniepätasapaino, ympäristömyrkyt, heikentynyt mitokondrian toiminta, viirukset ja tulehdukset, henkinen stressi, maksan ja hermoston heikentynyt toiminta ja allergiat saattavat toimia oireyhtymän laukaisijoina.

Jos haluat tukea terveyttäsi luonnollisin keinoin ja yleisesti välttelet turhia lääkityksiä, hakeudu ravintoterapeutin vastaanotolle. Ravintoterapeutti selvittää mahdolliset taustatekijät sen sijaan, että hoito keskittyisi vain yksittäisiin oireisiin. Ravintoterapeutti saattaa toteuttaa mm. mineraalitestausta tai suosittelee sinua hakeutumaan lisätutkimuksiin mm. ruoka-aineyliherkkyystesteihin tai maksakokeisiin. Jokaisen biokemiallinen rakenne on yksilöllinen ja siitä syystä sairaudet ja oireet ilmenevät eri tavoin eri henkilöillä. Riippuen kehon eri järjestelmien toiminnasta, tai tässä tapauksessa puutteellisesta toiminnasta, ravintosuunnitelma rakennetaan yksilöllisesti. Myös akupunktio ja yrttilääketiede saattavat tuoda apua krooniseen väsymysoireyhtymään.

Viesti oireyhtymästä kärsiville on kuitenkin positiivinen; siitä pääsee eroon tai ainakin oireita on mahdollista lievittää. Sinun tulee vain tarkastella ruokailutottumuksiasi ja elämäntapojasi!

 

Kirjoittaja Deborah Bulcock, CNM:sta valmistunut ravintoterapeutti

Tule kuuntelemaan ravintoterapeutin opinnoista CNM:n avoimien ovien aamuun lauantaina 17.12. klo. 11.00 Helsinkiin. Varaa paikkasi maksuttomaan tilaisuuteen tästä linkistä