Terve siemenneste

Syntyessään naisella on noin 1 000 000 munarakkulaa ja määrä vähentyy huomattavasti iän myötä. Teini-iässä naisella on jäljellä noin 300 000-400 000 munarakkulaa. Sen sijaan miehen siemenneste uusiutuu noin 75 päivän välein. Niinpä ravinnolla ja elämän tavoilla on suuri merkitys fertiliteettiin ja raskaaksi tulemiseen.

Siemennesteen tulee olla hyvä laatuista ja aktiivista, jotta munasolu hedelmöityy. Siemenneste on herkkä vapaiden radikaalien aiheuttamille tuhoille ja ympäristöstä ja ravinnosta tuleville myrkyille.

Vapaat radikaalit ovat elämälle välttämättömiä, mutta liian suurissa määrin ne aiheuttavat soluvauroita ja johtavat heikentyneeseen terveydentilaan. Antioksidantit, kuten vitamiinit A, C ja E, suojaavat vapaiden radikkaalien aiheuttamilta tuhoilta. Marjat, vihannekset ja hedelmät sisältävät runsaasti kyseisiä vitamiineja. Pyri syömään kasviksia vähintään 7 annosta päivässä. Kokoa erilaisia vihanneksia joka aterialle. Lisää tumman vihreitä kasviksia kuten pinaattia ja lehtikaalia smoothien joukkoon.

Muutoksia ruokavalioon

Miesten tulisi huolehtia siitä, että maksan toiminta pysyy optimaalisena. Maksa vastaa mm. kehon omasta puhdistautumisesta eli detoksifikaatiosta. Unohda roskaruoka, joka on taakka maksalle transrasvoineen ja lisäaineineen. Ei enää tyhjiä kaloreita vaan ruokaa, joka ravitsee kehoasi!

Syö runsaasti kuitua sekä makro- ja mikroravinteita sateenkaaren väreissä. Tämä takaa antioksidanttien saannin, jotka heikentävät vapaiden radikaalien vaikutusta kehossa. Syö hyvälaatuista proteiinia joko kasvis tai eläinperäisistä lähteistä. Valitse luomuruokaa, jos sinulla on siihen mahdollisuus. Älä tupakoi tai käytä huumeita. Rajoita myös alkoholin kulutusta.

Muut tekijät

Tarkastele kylpyhuoneen peilikaapin sisältöä. Useimmat omistamasi tuotteet sisältävät luultavimmin runsaasti endotoksiineja, jotka vaikuttavat sperman laatuun. Bisfenoli a:ta ja ftalaatteja esiintyy puolestaan mm. tuotteiden muovipakkauksissa.

Viljat ja hedelmät puolestaan sisältävät runsaasti torjunta-aineita.

Kiinnitä huomiota myös stressin määrään. Satunnainen stressi toimii positiivisena tekijänä. Kroonisena stressi kuitenkin aiheuttaa hormonaalisia muutoksia sekä aiheuttaa ravintoaineiden puutoksia.

Ravintoaineet

Miesten tulisi pitää huoli siitä, että ruokavalio sisältää runsaasti seuraavia vitamiineja ja mineraaleja:

  • Sinkki, lisää testosteronin tuotantoa ja tukee siemennesteen terveyttä. Sinkkiä on runsaasti kananmunissa, oistereissa ja luomulihassa
  • C-vitamiini, lisää sperman liikkuvuutta. C-vitamiinia löydät sitrushedelmistä, tummanvihreistä kasviksista ja mustikoista.
  • E-vitamiini, edesauttaa sperman kiinnittymistä munasoluun. E-vitamiinia saat vehnänalkioöljystä, pähkinöistä ja siemenistä.
  • B12,  tarvitaan solujen jakautumiselle. B12-vitamiinia saat sardiineista, muusta kalasta, kananmunasta ja maksasta.

Artikkelin on kirjoittanut Georgie O’Connor,

CNM:sta valmistunut ravintoterapeuttigeorgieoconnor3-401x400