Toivoitko, että sinulla riittäisi enemmän energiaa joulun askareisiin? Tai ehkäpä sinusta tuntuu siltä, että perheen pienimmät käyvät ylikierroksilla? Kummassakin tapauksessa oikeanlainen ravinto tuo helpotusta juhlapyhien keskellä.

Vältä ”ravintoköyhiä” ruokia

Ruokavalio, joka sisältää hyvin niukasti vitamiineja ja mineeraleja ja runsaasti sokeria, teollisia makeutusaineita, lisäaineita ja mm. alkoholia vaikuttaa epäsuotuisasti terveyteen, käyttäytymiseen, aivotoimintaan ja hankaloittaa stressinhallintaa niin aikuisilla kuin lapsillakin. Prosessoitu ruoka lisää myös allergioiden syntyä. Tasapainoinen ravinteikas ruokavalio, joka sisältää runsaasti mm. tuoreita kasviksia, hyviä rasvoja ja proteiinia auttaa jaksamaan kiireen keskellä. CNM:lla me painotamme luonnonmukaisen luomu- ja lähiravinnon merkitystä ihmisen hyvinvoinnille.

Ota lapset mukaan ruoanlaittoon children-veg

Lapset rakastavat mukanaoloa ja yhtälailla haluavat osallistua joulun suunnitteluun ja toteuttamiseen. Ota lapset mukaan ruoanlaittoon ja leivontaan. Näin heille syntyy kiinnostusta ja tietynlaista kunnioitusta terveellistä ravintoa kohtaan. Pyydä perheen vanhempia lapsia luomaan ostoslista ja vierailkaa yhdessä paikallisissa kauppahalleissa ja toreilla, joissa lapset voivat tutustua luonnonmukaiseen ravintoon. Joka aterialla olisi hyvä olla tarjolla mahdollisimman paljon eri värisiä vihanneksia. Tutustukaa uusiin kasviksiin viikottain. Opeta lapsia hyödyntämään muita ruoanlämmityskeinoja mikron sijaan; mikro tuhoaa monet hyvät ravintoaineet.

Asettele esille terveellisiä herkkuja kuten tuoreita hedelmiä ja pähkinöitä.

Nauti terveellisiä juomia tap-water

Vältä limuja, jotka sisältävät runsaasti joko sokeria tai keinotekoisia makeutusaineita sekä korkeafruktoosista maissisiirappia. Aikuiset, välttäkää liikaa alkoholin ja kofeiinin kulutusta. Nämä aiheuttavat todellista verensokerin heittelyä, mikä puolesteaan vaikuttaa stressinsietokykyyn ja jaksamiseen. Puhdas suodatettu vesi, laimennetut mehut, itsepuristetut tuoremehut ja yrttiteet ovat hyviä vaihtoehtoja.

Luonnonmukaista ensiapua family-walk

Homeopaattinen valmiste Nux Vomica toimii ensiapuna raskaan aterian jälkeen. Kyseistä valmistetta käytetään lieventämään myös krapulan oireita. Kamomilla- ja piparminttutee lievittävät turvotusta ja muita suolisto-oireita. Stressinhallintaakin on olemassa omat yrttinsä ja homeopaattiset lääkkeensä. Varaa aika homeopaatille keskustellaksesi asiasta.

Kävelylle luontoon

Viimeisenä vinkkinä, suosittelen, että heitätte vaatteet niskaan ja lähdette perheen kanssa kävelylle luonnon helmaan. Reipas kävely edesauttaa ruoansulatusta ja lapset voivat päästää pihalle ylimääräisiä höyryjä. Luonnossa oleskelu antaa meille kaikille myös mahdollisuuden rauhoittua ja nauttia oleellisista asioista kuten yhdessäolosta ja terveydestä juhlahuuman keskellä!

Hyvää joulua kaikille!

Kirjoittaja Hermann Keppler, CNM:n perustaja ja rehtori hermann-cropped-again2july-2012-300x300